פרק א': השופטים
(1) בית
המשפט העליון;
(2) בתי
המשפט המחוזיים;
(3) בתי
משפט השלום.
(1) מי
שכיהן במשך תקופה של חמש שנים כשופט בית משפט מחוזי;
(2) מי
שרשום, ומי שזכאי להיות רשום, בפנקס חברי לשכת עורכי הדין ועסק, ברציפות או
לסירוגין, לא פחות מעשר שנים, מהן לפחות חמש שנים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים
האלה:
(א) עריכת
דין;
(ב) שפיטה
או תפקיד משפטי אחר בשירות מדינת ישראל או בשירות אחר שנקבעו בתקנות לענין זה;
(ג) הוראת
משפטים באוניברסיטה או בבית ספר גבוה למשפט שנקבעו בתקנות לענין זה;
(3) משפטאי
מובהק.
2א. לא
יתמנה לשופט בית המשפט העליון מי שכיהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט
המדינה, אלא אם כן עברה תקופה של שמונה עשר חודשים מיום סיום כהונתו.
(1) מי שכיהן במשך תקופה של ארבע שנים כשופט של בית
משפט שלום;
(2) מי שרשום, ומי שזכאי להיות רשום, בפנקס חברי
לשכת עורכי הדין, ועסק, ברציפות או לסירוגין, לא פחות משבע שנים, מהן לפחות שלוש
שנים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים המנויים בסעיף 2(2).
4. כשירים להתמנות לשופטי בית משפט שלום, מי שרשום
ומי שזכאי להיות רשום בפנקס חברי לשכת עורכי הדין, ועסק ברציפות או לסירוגין, לא
פחות מחמש שנים, מהן לפחות שנתיים בארץ, באחד או באחדים מן הדברים המנויים בסעיף
2(2).
(ב) היה המועמד למינוי גם בעל אזרחות שאינה ישראלית
ודיני המדינה שהוא אזרח בה מאפשרים את שחרורו מאזרחות זו, לא יתמנה אלא לאחר שעשה
את כל הדרוש מצדו לשם שחרורו ממנה.
(1) הכנסת תבחר בבחירה חשאית את שני חברי הכנסת
שיכהנו כחברי הועדה; הם יכהנו כל עוד הם חברי הכנסת, ואם תמה כהונת הכנסת - עד
שהכנסת החדשה תבחר חברים אחרים במקומם והכל בכפוף להוראות חוק הכנסת, התשנ"ד-1994;
(2) המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תבחר את
נציגיה בבחירה חשאית; הם יכהנו תקופה של שלוש שנים;
(3) שני שופטי בית המשפט העליון יכהנו תקופה של שלוש
שנים;
(3א) לפחות אחד מנציגי שופטי בית המשפט העליון
בוועדה, לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות
אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים;
(4) הרכב הועדה יפורסם ברשומות.
(ב) אלה רשאים להציע מועמדים:
(1) שר המשפטים;
(2) נשיא בית המשפט העליון;
(3) שלושה חברי הועדה כאחד.
(ג) (1) הצעת הועדה על מינויו של
שופט תהיה על דעת רוב חבריה שהשתתפו בהצבעה;
(2) על אף הוראות פסקה (1), הצעת הוועדה על מינוי
של שופט לבית המשפט העליון תהיה על דעת שבעה מחברי הוועדה; פחת מספר המשתתפים
בהצבעה מתשעה תהיה ההצבעה על דעת רוב המשתתפים שלא יפחת ממספר המשתתפים בהחסיר
שניים.
(ד) הועדה תקבע את שאר סדרי דיוניה ועבודתה.
8. (א) נשיא
בית המשפט העליון והמשנה לנשיא בית המשפט העליון יתמנו לפי הוראות סעיף 4(א)
לחוק-יסוד: השפיטה מקרב שופטי בית המשפט העליון.
(ב) תקופת
כהונתם של נשיא בית המשפט העליון והמשנה לנשיא בית המשפט העליון תהיה שבע שנים
מיום המינוי, ולא ניתן לשוב ולמנותם לתקופת כהונה נוספת באותו תפקיד.
(ג) (בוטל).
9. (א) נשיאים
וסגני-נשיאים של בתי משפט מחוזיים ושל בתי משפט שלום יתמנו בידי שר המשפטים בהסכמת
נשיא בית המשפט העליון, איש איש מקרב השופטים של בתי המשפט שבדרגה הנידונה.
(ב) תקופת כהונתם של נשיאים וסגני נשיאים של בתי
משפט מחוזיים ושל בתי משפט שלום תהיה שבע שנים מיום המינוי, ולא ניתן לשוב ולמנותם
לתקופת כהונה נוספת באותו תפקיד בבית משפט שדרגתו זהה לדרגת בית המשפט שבו כיהנו
בתפקיד זה.
(ג) לא
יתמנה לנשיא או לסגן נשיא של בית משפט מחוזי או של בית משפט שלום מי שלא יוכל לכהן
בתפקיד זה במשך שלוש שנים לפחות, עקב יציאתו לקצבה לפי הוראות סעיף
13(א)(1).
13(א)(1).
9א. (א) נשיא
של בית משפט שלום שנתמנה לשופט בית משפט מחוזי, רשאי, בהסכמתו, להמשיך ולכהן כנשיא
של בית משפט שלום אם החליט על כך שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, ואולם
בעת כהונתו כנשיא בית משפט שלום הוא ידון בענינים הנתונים לסמכות בית משפט שלום
בלבד.
(ב) אין בהוראת סעיף זה כדי לפגוע בהוראות סעיף 9.
(1) שופט בית המשפט העליון - לנשיא או לשופט בית
משפט מחוזי;
(2) שופט בית משפט מחוזי - לשופט בית המשפט העליון,
לנשיא בית משפט מחוזי, לנשיא בית משפט שלום או לשופט בית משפט שלום;
(3) שופט בית משפט שלום - לשופט בית משפט מחוזי או
לנשיא בית משפט שלום;
(4) שופט תעבורה – לשופט בית משפט שלום.
(ב) כהונה בפועל לפי סעיף זה, ברציפות או לסירוגין,
לא תהיה יותר משנה אחת מתוך תקופה של שלוש שנים, ולענין שופט שהוא רשם, שנתמנה לכהונה
בפועל כשופט בבית המשפט שבו הוא משמש כרשם — לא יותר מארבע שנים מתוך תקופה של חמש
שנים, ובלבד שבאה על כך הסכמת נשיא בית המשפט העליון.
(ג) מי שנתמנה לכהונה בפועל לפי סעיף זה רשאי לדון
גם בענין הנתון לסמכות בית המשפט שבו הוא מכהן דרך קבע, ובלבד שלא ידון באותו ענין
בשתי ערכאות.
10א. (א) שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון כאחד, רשאים
למנות שופט בית משפט מחוזי או שופט בית משפט שלום שיצא לקצבה לפי סעיף 13(א)(1),
(ב) או (ג) לתפקיד של שופט עמית, ואם יצא לקצבה לפי סעיף 13(ב)(3) – אם הנסיבות
שבשלן יצא לקצבה אינן מונעות ממנו לכהן כשופט עמית (בחוק זה – שופט עמית).
(ב) לא
ימונה שופט כשופט עמית אלא אם כן חלפו 45 ימים מיום ששר המשפטים ונשיא בית המשפט
העליון הודיעו לוועדה על הכוונה למנותו ושום חבר ועדה לא הגיש הסתייגות למינוי;
הוגשה הסתייגות בתקופה האמורה, תדון בה הוועדה ותחליט אם לאשר את המינוי.
(ג) שופט
עמית ימונה לתקופה שלא תעלה על ארבע שנים, ושר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון רשאים,
לפי בחירת הוועדה, להאריך את מינויו לתקופה אחת נוספת שלא תעלה על שנתיים, והכול
ובלבד שלא יכהן כשופט עמית מי שגילו עולה על 75.
(ד) שופט
עמית יכהן כשופט בבית משפט שדרגתו אינה גבוהה מדרגת בית המשפט שבו כיהן ערב יציאתו
לקצבה.
(ה) שופט
עמית יראו אותו כשופט לכל דבר ועניין, ואולם יכול שיכהן במשרה חלקית.
(ו) מספר
השופטים העמיתים שיכהנו לא יעלה על 15 אחוזים ממספר התקנים המאוישים של שופטים
בבתי משפט השלום או בבתי המשפט המחוזיים, לפי העניין.
12. שופט רשאי להתפטר מכהונתו בהגשת כתב התפטרות
לשר המשפטים; כהונתו תיפסק בתום שלושה חדשים מהגשת כתב ההתפטרות אם לא הסכים שר
המשפטים למועד קצר יותר.
(1) בהגיעו לגיל שבעים;
(2) משקבעה הועדה, על יסוד חוות דעת רפואית לפי
כללים שהיא קבעה, שמחמת מצב בריאותו נבצר ממנו להמשיך במילוי תפקידו.
(ב) שופט רשאי לצאת לקיצבה –
(1) לאחר שכיהן עשרים שנים, אם הגיע לגיל ששים;
(2) לאחר שכיהן חמש עשרה שנים, אם הגיע לגיל ששים
וחמש;
(3) אם ביקש זאת והועדה אישרה את בקשתו; הועדה
רשאית להתנות הסכמתה בקביעת שיעור גימלה הנמוך מן המתחייב על פי דין.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב) רשאי שופט של בית
משפט שלום לצאת לקיצבה לאחר שכיהן עשרים שנים אם הגיע לגיל חמישים או לאחר שכיהן חמש
עשרה שנים אם הגיע לגיל חמישים וחמש, ובלבד שהודיע על כך לשר המשפטים שנה לפני
מועד היציאה לקיצבה.
(ד) בחישוב תקופת כהונתו של שופט לענין סעיף קטן (ב)
תצורף לתקופת כהונתו כשופט כל תקופת שירותו במדינה או במוסד אחר שועדת הכספים של
הכנסת אישרה לענין זה, או מקצתה של תקופה זו, הכל לפי כללים שקבעה ועדת הכספים.
14. (א) הוגשה
לועדה הצעה לסיים את כהונתו של שופט לפי סעיף 7(4) לחוק-יסוד: השפיטה, רשאית היא
למנות מבין חבריה, ועדת משנה שתדון בהצעה ותגיש את מימצאיה ומסקנותיה לועדה.
(ב) הועדה וכן ועדת המשנה, אם נתמנתה, יאפשרו לשופט
לעיין בחומר שלפניהן ויתנו לו הזדמנות לטעון טענותיו.
(ג) החליטה הועדה על סיום כהונתו של שופט, תקבע
בהחלטתה את המועד לסיום הכהונה, וכן, לפי שיקול דעתה, את שיעור הגימלה שיקבל,
ובלבד ששיעור הגימלה לא יעלה על השיעור שהיה זכאי לו אילו המשיך לכהן עד הגיעו
לגיל שבעים.
15. (א) שופט
שהחל בדיון ויצא לקיצבה או פרש, יהיה מוסמך לסיים את הדיון תוך שלושה חדשים מיום
היציאה לקיצבה או הפרישה.
(ב) שופט שהחל בדיון ותקופת מינויו לכהונה נסתיימה
מחמת מינוי לערכאה אחרת, או משום שנסתיימה תקופת כהונה בפועל או משום שנסתיימה
תקופת כהונתו כשופט בית המשפט לעניינים מינהליים או כשופט המחלקה הכלכלית לפי סעיף
42ד, יהיה מוסמך לסיים את הדיון שהחל בו.
(ג) (בוטל).
16. מי שהוסמך בחיקוק למנות שופט או מי שכשיר להיות
שופט, ליושב ראש של ועדה או של גוף אחר, רשאי, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון
ובהסכמת המועמד, למנות לכך, לתקופה שיקבע, מי שהיה שופט כמפורש בחיקוק ויצא לקיצבה
או פרש, ורשאי למנות כאמור, בהסכמת המועמד, מי שהיה שופט של ערכאה גבוהה מזו
שפורשה בחיקוק.
16א. נשיא
בית המשפט העליון, בהסכמת חבר שופטי בית המשפט העליון ולאחר התייעצות עם שר
המשפטים, רשאי לקבוע כללי אתיקה לשופטים.
16ב. (א) נשיא בית המשפט העליון, לאחר התייעצות עם שר
המשפטים, ימנה ועדת אתיקה בת שלושה חברים, והם: שופט של בית המשפט העליון, והוא
יהיה היושב ראש, ושני שופטים של בתי המשפט האחרים.
(ב) ועדת
האתיקה תיתן חוות דעת מקדימה בעניני אתיקה של שופטים, לפי פניה של שופט או רשם
שכללי האתיקה לשופטים שנקבעו לפי סעיף 16א חלים עליו – בענין הנוגע אליו.
(ג) חבר
ועדת האתיקה ימונה לתקופה אחת של שש שנים.
(ד) ועדת
האתיקה תפרסם חוות דעת מקדימה שנתנה, בלא ציון שמו של מי שלגביו ניתנה חוות הדעת
ופרטים מזהים אחרים, אלא אם כן החליטה אחרת.
(ה) ועדת
האתיקה תקבע את נוהלי עבודתה וסדרי דיוניה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה.
17. (א) בית
הדין המשמעתי לשופטים (להלן – בית הדין) יהיה של חמישה – ובהם שלושה שופטי בית
המשפט העליון, או של שלושה – ובהם שני שופטי בית המשפט העליון, הכל כפי שנשיא בית
המשפט העליון יקבע לכל ענין.
(ב) חברי בית הדין יתמנו לכל ענין בידי נשיא בית
המשפט העליון על פי החלטה של חבר שופטיו.
(ג) אב בית הדין יהיה נשיא בית המשפט העליון או
המשנה לנשיא בית המשפט העליון או הותיק שבין שאר שופטי בית המשפט העליון, הכל לפי
ההרכב, ומבין בעלי ותק שווה - הקשיש שבהם.
(ד) לענין סעיף זה, "שופט" - גם שופט שיצא
לקיצבה במשמע.
(1) השופט נהג שלא כהלכה במילוי תפקידו;
(2) השופט התנהג באופן שאינו הולם את מעמדו של שופט
בישראל;
(3) השופט הורשע בעבירה שבנסיבות הענין יש בה משום
קלון;
(4) הועדה מצאה שהשופט השיג את מינויו שלא כדין;
(5) השופט הפר כלל מכללי האתיקה לשופטים שנקבעו לפי
סעיף 16א.
(ב) שר המשפטים רשאי להיות מיוצג לפני בית הדין על
ידי בא כוחו.
(ג) בבירור הקובלנה יהיו לבית הדין כל הסמכויות שיש
לבית משפט מחוזי בענין פלילי.
(1) הערה;
(2) התראה;
(3) נזיפה;
(4) העברה למקום כהונה אחר;
(5) העברה מן הכהונה, בין בתשלום קיצבה ובין בשלילתה,
כולה או מקצתה.
"הצהרת הון" – דין וחשבון
מפורט שהוגש לפי סעיף 21ב;
"חוק הצהרת הון" – חוק שירות
הציבור (הצהרת הון), התשע"ז-2016;
"חוק שירות המדינה
(מינויים)" – חוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959;
"המפקח" – נציב תלונות
הציבור על שופטים, כהגדרתו בחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002;
"שופט" – לרבות רשם כהגדרתו
בסעיף 84(ג), ולמעט שופט עמית.
21ב. (א) שופט יגיש למפקח הצהרת הון על הנכסים החובות שלו
ושל בן זוגו החי עמו וילדיו הסמוכים על שולחנו.
(ב) הצהרת
ההון תהיה ערוכה לפי הטופס שבתוספת השנייה לחוק הצהרת הון.
(1) בתוך 90 ימים מיום סיום ניתוק היחסים הכספיים
של השופט כאמור בסעיף 38ד לכללי אתיקה לשופטים, התשס"ז-2007;
(2) בתום כל שש שנים ממועד הגשת הצהרת הון קודמת;
ואולם שופט רשאי להגיש עדכון להצהרתו אם חל שינוי בתוכנה, גם אם טרם חלפו שש שנים
כאמור;
(3) בתוך 90 ימים מתום כהונתו כשופט, אלא אם כן עבר
לכהונה או לתפקיד אחר שבו חלה עליו חובה להגיש הצהרת הון לפי חוק הצהרת הון, לפי
חוק שירות המדינה (מינויים), או לפי אחד מחוקי נושאי משרה שיפוטית.
(ב) הצהרת
ההון תהיה מעודכנת למועד סיום ניתוק היחסים הכספיים של השופט כאמור בסעיף קטן
(א)(1), לתום שש שנים מהגשת ההצהרה הקודמת או למועד תום הכהונה כשופט, לפי העניין,
אלא אם כן נקבע אחרת בטופס שבתוספת השנייה לחוק הצהרת הון, ואם לא ניתן לעשות כן –
בסמוך ככל האפשר לאותו מועד.
(ג) (1) על אף האמור בסעיף קטן (א)(1) ו-(2), שופט רשאי
להגיש עותק של הצהרת הון קודמת שהגיש, ואולם אין באמור כדי פטור שופט מהגשת הצהרה
לפי סעיף קטן (א)(2) אלא לתקופה של שש שנים מהמועד שבו הוגשה ההצהרה הקודמת;
(2) הגיש שופט עותק של הצהרה כאמור בפסקה (2)
להגדרה "הצהרה קודמת", יצרף הצהרה שלו ולפיה לא חל שינוי משמעותי בתוכן
ההצהרה הקודמת.
(ד) על
אף האמור בסעיף קטן (א), המפקח רשאי להאריך את המועד להגשת הצהרת הון לתקופה שלא
תעלה על 90 ימים, אם סבר כי נסיבות העניין מצדיקות זאת; ואולם אם השופט אמור לסיים
את תפקידו ולהגיש הצהרת הון לפי סעיף קטן (א)(3) בתוך שנה – רשאי המפקח להאריך את
המועד להגשת הצהרת ההון לפי סעיף קטן (א)(2) עד למועד הצפוי להגשת הצהרת ההון לפי
סעיף קטן (א)(3).
(ה) בסעיף
זה –
"הצהרה הקודמת" – הצהרה
כמפורט להלן שהוגשה בשש השנים שקדמו למועד שבו התקיימו נסיבות שבשלהן שופט נדרש
להגיש הצהרת הון כאמור בסעיף קטן (א):
(1) הצהרת הון לפי חוק הצהרת הון, לפי חוק שירות
המדינה (מינויים), או לפי אחד מחוקי נושאי משרה שיפוטית;
(2) הצהרה לרשות המסים בישראל לפי סעיף 135(1)
לפקודת מס הכנסה;
"חוקי נושאי משרה שיפוטית" –
חוק זה, חוק בית הדין לעבודה, התשכ"ט-1969, חוק הדיינים, התשט"ו-1955,
חוק הקאדים, התשכ"א-1961, חוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים, התשכ"ג-1962,
וחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955;
"שינוי משמעותי" – גידול של
יותר ממיליון שקלים חדשים מסך ההון הכולל שעליו הצהיר שופט בהצהרת ההון הקודמת; הסכום
האמור יתעדכן ב-1 בינואר של כל שנה (בסעיף זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור שינוי
מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הידוע ביום העדכון לעומת
המדד שהיה ידוע ביום העדכון של השנה הקודמת ויעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 10
שקלים חדשים; השר יפרסם ברשומות הודעה על הסכום המעודכן.
21ד. האגף
האחראי על משאבי אנוש, או גורם אחר שהשר, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת,
הסמיכו לכך, יודיע לשופט על חובתו להגיש הצהרת הון עם מינויו וכן, לכל המאוחר 60
ימים לפני המועד שבו עליו להגיש הצהרת הון.
21ה. (א) המפקח ינהל רישום בדבר הצהרות ההון שיש חובה
להגישן ושהוגשו לפי חוק זה, ישמור אותן בנפרד מכל מידע אחר באופן שיש בו כדי להגן
עליהן מפני חדירה או מפני כניסה למקום שמירתן בלא הרשאה, ויבער אותן כפי שיקבע השר.
(ב) הפר
שופט את חובתו לפי סעיף 21ב, ידווח על כך המפקח לנשיא בית המשפט העליון, כדי
שישקול אם לפעול בהתאם לסעיף 21ז.
(ג) לשם
מילוי תפקידו ופיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה רשאי המפקח –
(1) לעיין בהצהרות ההון שהוגשו;
(2) לדרוש משופט לצרף להצהרת ההון כל מסמך הנדרש
לשם מילוי הצהרת ההון; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק
המחשבים, התשנ"ה-1995;
(3) לערוך בדיקות מדגמיות בדבר השלמת הפרטים
והמסמכים הנדרשים בהצהרות ההון שהוגשו לפי חוק זה ועמידתן בהוראות החוק.
21ו. (א) המפקח ישמור בסוד את הצהרות ההון, לא יגלה כל
פרט מהן ולא יעשה בהן כל שימוש, אלא בהסכמתו או לפי בקשתו של השופט ובהסכמת מי
שהמידע הוא עליו.
(ב) על
אף האמור בסעיף קטן (א) –
(1) בית המשפט רשאי להורות על גילוי פרטים מתוך
הצהרת הון, אם התעורר חשד לעבירה פלילית, ולאחר ששקל את מידת הפגיעה בפרטיות
הכרוכה בגילוי המידע;
(2) נשיא בית המשפט העליון רשאי להורות על גילוי
פרטים מתוך הצהרת הון בהליך בירור לפי סעיף 21ז ולצורך אותו הליך.
21ז. נשיא
בית המשפט העליון רשאי להטיל על שופט המפר את חובתו לפי סעיף 21ב אמצעים כאמור
בסעיף 19(1) עד (3), וכן רשאי הוא להמליץ לשר על הגשת קובלנה נגד שופט כאמור לבית
הדין.
23. הוראות סעיף 12 לחוק-יסוד: השפיטה לא יחולו על
עבירה שנקבעה כעבירת קנס לפי כל חיקוק ועל עבירה מינהלית שדינה קנס מינהלי קצוב.
(1) נשיא בית המשפט העליון או המשנה לנשיא רשאי
להורות, לפני תחילת הדיון בענין מסויים, שהדיון בו יהיה לפני מספר בלתי זוגי גדול
יותר של שופטים;
(2) מותב שהחל לדון בענין מסויים רשאי להורות שהמשך
הדיון בו יהיה לפני מספר בלתי זוגי גדול יותר של שופטים, ובהם השופטים שהחלו
בדיון;
(3) בבקשות לצווי ביניים, לצווים זמניים ולהחלטות
ביניים אחרות, וכן בבקשות לצווים על תנאי, מוסמך לדון שופט אחד, אך שופט אחד לא
יהיה מוסמך לסרב למתן צו על תנאי או לתתו על מקצת עילותיו בלבד;
(4) בערעור על החלטת ביניים של בית משפט מחוזי, או
על פסק דין של דן יחיד בבית משפט מחוזי שדן בערעור, על פסק דין או על החלטה של בית
משפט שלום, למעט בערעור כאמור בסעיף 37(ב)(9) ו-(10), מוסמך לדון שופט אחד;
(5) בדיון מקדמי בערעור מוסמך לדון שופט אחד.
(ב) המועד אשר בו יתחיל בית המשפט העליון לדון בענין
פלוני ייקבע בידי נשיא בית המשפט העליון.
(1) נשיא בית המשפט העליון;
(2) המשנה לנשיא בית המשפט העליון;
(3) נשיא לשעבר של בית המשפט העליון, ואם כמה
נשיאים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם;
(4) המשנה לשעבר לנשיא בית המשפט העליון, ואם כמה
משנים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם;
(5) הוותיק שבשופטים, ובין בעלי ותק שווה – הקשיש
שבהם.
(ב) לענין סעיף זה, רואים את הותק לפי תאריך מינויו
של השופט לבית המשפט העליון.
29. (א) נתפנה
מקומו של נשיא בית המשפט העליון וכל עוד הנשיא החדש לא התחיל לכהן, או נעדר הנשיא
מן הארץ או שנבצר ממנו זמנית למלא תפקידו, ימלא המשנה לנשיא את התפקידים המוטלים
על הנשיא וישתמש בסמכויות הנתונות לו לפי כל חיקוק.
(ב) נבצר מנשיא בית המשפט העליון ומהמשנה לנשיא למלא
את תפקידיהם, יכהן כממלא מקום הנשיא הותיק שבשופטי בית המשפט העליון, ומבין בעלי
ותק שווה – הקשיש שבהם.
(ג) נשיא בית המשפט העליון רשאי לאצול מסמכויותיו
למשנה לנשיא.
30. (א) ענין
שפסק בו בית המשפט העליון בשלושה, רשאי הוא להחליט, עם מתן פסק דינו, שבית המשפט העליון ידון בו
דיון נוסף בחמישה או יותר.
(ב) לא החליט בית המשפט העליון כאמור בסעיף קטן (א),
רשאי כל בעל דין לבקש דיון נוסף כאמור; נשיא בית המשפט העליון או שופט אחר או
שופטים שיקבע לכך, רשאים להיענות לבקשה אם ההלכה שנפסקה בבית המשפט העליון עומדת
בסתירה להלכה קודמת של בית המשפט העליון, או שמפאת חשיבותה, קשיותה או חידושה של הלכה
שנפסקה בענין, יש, לדעתם, מקום לדיון נוסף.
(ג) בהחלטה שניתנה לפי סעיף קטן (א) או (ב) רשאי
בית המשפט או השופט לקבוע את הבעיה שתעמוד לדיון נוסף, ומשעשה כן, לא יקויים הדיון
הנוסף אלא באותה בעיה.
31. (א) נשיא
בית המשפט העליון או המשנה לנשיא או שופט אחר של בית המשפט העליון שקבע לכך הנשיא
רשאי להורות כי בית המשפט העליון או בית משפט מחוזי שיקבע לכך, יקיים משפט חוזר
בענין פלילי שנפסק בו סופית, אם ראה כי נתקיים אחד מאלה:
(1) בית משפט פסק כי ראיה מהראיות שהובאו באותו
ענין יסודה היה בשקר או בזיוף, ויש יסוד להניח כי אילולא ראיה זאת היה בכך כדי
לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון;
(2) הוצגו עובדות או ראיות, העשויות, לבדן או ביחד
עם החומר שהיה בפני בית המשפט בראשונה, לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון;
(3) אדם אחר הורשע בינתיים בביצוע אותו מעשה
העבירה, ומהנסיבות שנתגלו במשפטו של אותו אדם אחר נראה כי מי שהורשע לראשונה
בעבירה לא ביצע אותה;
(4) נתעורר חשש של ממש כי בהרשעה נגרם לנידון עיוות
דין.
(ב) הרשות לבקש משפט חוזר נתונה לנידון וליועץ
המשפטי לממשלה; מת הנידון — תהיה הרשות האמורה גם לבן-זוגו ולכל אחד מצאצאיו, הוריו,
אחיו או אחיותיו.
(ג) במשפט חוזר יהיו לבית המשפט העליון או לבית
משפט מחוזי כל הסמכויות הנתונות לבית משפט מחוזי במשפט פלילי והנתונות לבית המשפט
העליון בערעור פלילי, פרט לסמכות להחמיר בעונש; בית המשפט רשאי לתת כל צו הנראה
בעיניו כדי לפצות נידון שנשא ענשו או חלק ממנו ושהרשעתו בוטלה כתוצאה מן המשפט
החוזר, או לתת כל סעד אחר; מת הנידון — רשאי בית המשפט לתת צו כאמור לטובת אדם
אחר.
(ד) נשיא בית המשפט העליון או המשנה לנשיא או שופט
אחר של בית המשפט העליון שקבע לכך הנשיא או הרכב כאמור, רשאי, בהסכמת היועץ המשפטי
לממשלה, להורות על זיכויו של נידון אם נוכח כי נתקיימה אחת העילות למשפט חוזר
כאמור בסעיף קטן (א), אך לאור נסיבות הענין אין תועלת בקיומו של משפט חוזר.
32. (א) הוגשה
בקשה לנשיא המדינה למתן חנינה או להפחתת עונש, והתעוררה שאלה אשר לדעת שר המשפטים
ראויה לדיון בבית המשפט העליון ואשר אינה יכולה לשמש עילה למשפט חוזר לפי סעיף 31,
רשאי שר המשפטים להעמיד את השאלה לבית המשפט העליון.
(ב) בית המשפט העליון יחליט אם לדון בשאלה שהועמדה
לפניו לפי סעיף קטן (א); החליט לדון, ידון בה כאילו הורה נשיא בית המשפט העליון על
משפט חוזר לפי סעיף 31.
(ב) הוקם
בית משפט מחוזי חדש לפי הוראות סעיף קטן (א) (בסעיף זה – בית המשפט החדש), יחולו
הוראות אלה:
(1) שר המשפטים רשאי, לאחר התייעצות עם נשיא בית
המשפט העליון, לקבוע הוראות מעבר שלפיהן סוגי עניינים שיקבע לא יידונו בבית המשפט
החדש אלא בבית המשפט שבו היו נדונים אלמלא הוקם בית המשפט החדש (בסעיף זה – בית
המשפט המקורי);
(2) (א) הליך
שהוגש לבית המשפט המקורי יידון עד לסיומו באותו בית משפט;
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), רשאי מנהל בתי
המשפט להורות כי בסוגי הליכים שיקבע מבין העניינים שבסמכותו של בית המשפט החדש,
יועברו הליכים שהוגשו לבית המשפט המקורי וטרם החל הדיון בהם לבית המשפט החדש,
ויידונו בו;
(ג) הודעה על הליכים שהועברו לפי פסקת משנה (ב)
תימסר לצדדים להליך וכן תפורסם במזכירויות בתי המשפט הנוגעים בדבר ובאתר האינטרנט
של הנהלת בתי המשפט; הודעה על סוגי הליכים שהועברו תפורסם ברשומות.
(ג) תוקפן
של הוראות לפי סעיף קטן (ב) יהיה לתקופה שקבע שר המשפטים, שלא תעלה על שלוש שנים
ממועד הקמתו של בית המשפט החדש; סמכות שהוקנתה לבית משפט לדון בהליך מכוח ההוראות
כאמור תעמוד בעינה עד לסיום ההליך; לעניין זה, "מועד הקמתו של בית המשפט
החדש" – מועד ההקמה כפי שקבע שר המשפטים בצו, מכוח סעיף קטן (א).
(ד) אין
בהוראות לפי סעיף קטן (ב) כדי לגרוע מהוראות סעיף 78.
(ב) בית משפט מחוזי רשאי לשבת לדין בענין מסויים,
כולו או מקצתו, במקום שאינו מקום מושבו, אם ראה לעשות כן למען הצדק או למען יעילות
הדיון, ובלבד שלא ישב במקום שמחוץ לאזור שיפוטו אלא בהסכמת נשיא בית המשפט המחוזי
שהמקום האחר נמצא באזור שיפוטו.
(ב) בכל בית משפט מחוזי יהיה נשיא ויכול שיהיו סגן
נשיא אחד או יותר; ואולם יכול נשיא אחד לכהן כנשיא בשני בתי משפט מחוזיים.
36. נתמנה שופט פלוני לבית משפט מחוזי אחד, אין בכך
כדי למנעו מלשבת בבית משפט מחוזי אחר; ואולם לא ישב שופט בבית משפט מחוזי אחר אלא
בהסכמת נשיאי שני בתי המשפט המחוזיים הנוגעים בדבר.
(1) משפטים בשל עבירה שענשה מוות או מאסר עשר שנים
או יותר;
(2) ערעורים על פסקי דין של בתי משפט שלום;
(3) כל ענין שהנשיא של בית המשפט המחוזי או סגנו
הורה שידונו בו שלושה.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), בענינים הבאים ידון
בית משפט מחוזי בשופט אחד, אם לא הורה נשיא בית המשפט או סגנו, לבקשת בעל דין
ולאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות לטעון את טענותיהם לעניין זה, או ביוזמתו, לעניין
מסוים, כי יידון בשלושה:
(1) עבירות המנויות בחלק א' של התוספת הראשונה;
(2) (נמחקה);
(3) דיון מקדמי בערעור;
(4) ערעורים על פסקי דין של בתי משפט שלום ושל
שופטי תעבורה, לענין העבירות המפורטות בסעיף 25(א) לפקודת התעבורה [נוסח חדש],
שאינן פשעים, ולמעט לענין עבירה לפי סעיף 64 לפקודה האמורה;
(5) ערעורים בעניינים המנויים בחלק ב' של התוספת הראשונה
שיקבעם שר המשפטים בצו, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון ובאישור ועדת החוקה חוק
ומשפט של הכנסת;
(6) (נמחקה);
(7) ערעורים על פסקי דין והחלטות אחרות לפי חוק
למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991 ולפי חוק מניעת הטרדה מאיימת,
התשס"ב-2001;
(8) ערעורים על פסקי דין בענינים שבית משפט לענינים
מקומיים מוסמך לדון בהם לפי סעיף 55;
(9) ערעורים על פסקי דין של בתי משפט שלום בדן יחיד
בתביעות שסכומן או ששווי נושאן, ביום הגשת התובענה, אינו עולה על 300,000 שקלים
חדשים, והוא אף אם עלה הסכום או השווי לאחר מכן מחמת שערוך, הצמדה, ריבית, הוצאות
משפט ושכר טרחת עורך דין, למעט בתביעות כמפורט להלן:
(א) תביעות לפיצויים בשל נזקי גוף או תביעות לשיפוי
או לפיצוי על תשלומי פנסיה, תגמולים וכל הוצאה אחרת ששולמו או שישולמו בשל נזקי
גוף, לרבות תביעות שעילתן בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975;
(ב) תביעות בענייני משפחה כמשמעותם בחוק בית המשפט
לענייני משפחה, התשנ"ה-1995;
(ג) תביעות כאמור בסעיף 51(א)(3);
(10) ערעורים על פסקי דין של בתי דין מינהליים
כהגדרתם בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992, זולת אם נקבע אחרת בחוק;
(11) בקשות לצווי ביניים, לצווים זמניים ולהחלטות
ביניים אחרות, במסגרת ערעורים;
(ג) בכל
ענין שאינו מוזכר בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) ידון בית משפט מחוזי בשופט אחד.
38. (א) השופט או
השופטים אשר ידונו בענין פלוני ייקבעו בידי נשיא בית המשפט המחוזי או סגניו, ובאין
קביעה כאמור - לפי סדר שקבע מזמן לזמן נשיא בית המשפט.
(ב) המועד
אשר בו יתחיל בית המשפט המחוזי לדון בענין פלוני ייקבע בידי השופט או השופטים אשר
ידונו בו, בהתאם לכללים שקבע נשיא בית המשפט, ואם טרם נקבע המותב שידון בו - בידי
נשיא בית המשפט או סגנו.
(1) נשיא
בית משפט מחוזי;
(2) סגן
נשיא בית משפט מחוזי, ואם כמה סגני נשיא יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין בעלי ותק
שווה – הקשיש שבהם;
(3) נשיא
לשעבר של בית משפט מחוזי, ואם כמה נשיאים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין
בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם;
(4) סגן
לשעבר לנשיא בית משפט מחוזי, ואם כמה סגנים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין
בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם;
(5) הוותיק
שבשופטים, ובין בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם.
(ב) לענין
סעיף זה, רואים את הותק לפי תאריך מינויו של השופט לבית משפט מחוזי.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), שופט עמית לא יהיה
אב בית הדין, אלא אם כן קבע נשיא בית המשפט אחרת לעניין הרכב מסוים.
(1) כל
עניין אזרחי או פלילי שאיננו בסמכותו של בית משפט שלום; בתביעה שכנגד אזרחית מוסמך
לדון בית משפט מחוזי אף אם אותו עניין או אותה תביעה הם בסמכותו של בית משפט שלום,
ואם התביעה שכנגד היא באותו הנושא או נובעת מאותן נסיבות – אף אם העניין או התביעה
הם בסמכות המחלקה הכלכלית לפי סעיף 42ה; ואולם –
(א) היתה
התביעה שכנגד בסמכותו של בית משפט לענייני משפחה, רשאי ביתה משפט להעביר את
התביעות לבית המשפט לענייני משפחה שבאזור שיפוטו היתה מוגשת התביעה שכנגד, יהיה
שווייה אשר יהא, אם לדעתו הצדק והתועלת בהעברה עולים על הפגיעה בעניינו של אדם אחר
שהוא צד לתובענה;
(ב) היתה
התביעה שכנגד בסמכות המחלקה הכלכלית כאמור, רשאי בית המשפט להעביר אליה את
התביעות, אם ראה כי חלקו של העניין הכלכלי בתביעות הוא משמעותי;
(1א) עתירה
מינהלית, ערעור מינהלי, תובענה מינהלית, עניין מינהלי ועניין אחר, לפי סעיף 5 לחוק
בתי משפט לענינים מינהליים, התש"ס-2000;
(2) כל
ענין שאיננו בסמכותו הייחודית של בית דין אחר; בענין הנתון לסמכותו המקבילה של בית
דין אחר, יהיה בית המשפט המחוזי מוסמך לדון כל עוד אין אותו בית דין דן בו ואם
הענין אינו נתון בסמכותו של בית משפט שלום;
(3) ערעורים
על פסקי דין ועל החלטות אחרות של בתי משפט השלום;
(4) תביעה
בעניני קנין רוחני, הכרוכה בתביעה בעניני קנין רוחני שהיא בסמכות בית המשפט המחוזי
לפי פסקה (1), אף אם סכום התביעה או שווי נושא התביעה אינו עולה על הסכום כאמור
בסעיף 51(א)(2); בפסקה זו, "תביעה בעניני קנין רוחני" – תביעה אזרחית
לפי אחד או יותר מהחוקים המפורטים להלן:
(א) חוק
זכות יוצרים, התשס"ח-2007;
(ב) (נמחק);
(ג) פקודת
הפטנטים והמדגמים;
(ד) חוק
הגנת כינויי מקור וציונים גיאוגרפיים, התשכ"ה-1965;
(ה) חוק
הפטנטים, התשכ"ז-1967;
(ו) פקודת
סימני מסחר [נוסח חדש], התשל"ב-1972;
(ז) חוק
זכות מטפחים של זני צמחים, התשל"ג-1973;
(ח) חוק
זכויות מבצעים ומשדרים, התשמ"ד-1984;
(ט) חוק
עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999;
(י) חוק
העיצובים, התשע"ז-2017;
(5) עניין
אזרחי לפי חוק החברות, התשנ"ט-1999, למעט תביעה אזרחית שבית המשפט לענייני
משפחה מוסמך לדון בה, עניין אזרחי לפי סעיפים 6, 7 ו-353א לחוק האמור שיידון בבית
המשפט שלו הסמכות לדון בתובענה ועניין אזרחי לפי סעיפים 354(ב1)(5) ו-359 לחוק
האמור;
(6) עניין
כלכלי כהגדרתו בסעיף 42א.
(ב) החלטה
אחרת של בית משפט מחוזי בענין אזרחי, ופסק דין של בית משפט מחוזי בערעור, ניתנים
לערעור לפני בית המשפט העליון, אם ניתנה רשות לכך מאת נשיא בית המשפט העליון או
מאת שופט אחר של בית המשפט העליון שנשיאו קבע לכך, או מאת בית המשפט העליון, ובפסק
דין - גם אם ניתנה רשות לכך בגוף פסק הדין. רשות כאמור בסעיף קטן זה לגבי החלטה
אחרת תינתן אם שוכנע בית המשפט כי אם הערעור על ההחלטה יידון במסגרת הערעור על פסק
הדין ולא באופן מיידי, יהיה בכך כדי להשפיע באופן ממשי על זכויות הצדדים או שעלול
להיגרם לצד להליך נזק של ממש, או שעלול להתנהל הליך מיותר או בדרך שגויה.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא תינתן רשות ערעור
–
(1) על
סוגי החלטות ששר המשפטים קבע, בצו, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת; נקבע
סוג החלטה בצו כאמור, יחול הצו על החלטה שהתקבלה לאחר תחילתו;
(2) על
החלטת בית משפט מחוזי בשאלה אם עניין מסוים או עניין כלכלי כמשמעותו בסעיף 42ב או
עניין כלכלי-מינהלי כמשמעותו בסעיף 42ג, אם לאו, ואולם תינתן רשות ערעור על החלטת
בית המשפט כי עניין מסוים אינו עניין כלכלי אם תוצאת ההחלטה היא שבית המשפט המוסמך
הוא בית משפט שלום.
(ד) אין באמור בסעיף קטן (ג) כדי לגרוע מזכותו על פי
דין של בעל דין לערער על החלטה כאמור באותו סעיף קטן במסגרת ערעור על פסק הדין.
(ה) (1) על
אף האמור בסעיף קטן (ב) ובסעיף 8(ד) לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006, לא
תינתן רשות ערעור על החלטת בית משפט מחוזי לאשר תובענה ייצוגית לפי פרט 5 לתוספת
השנייה לחוק האמור או לאשר תביעה נגזרת לפי סעיף 198 לחוק החברות,
התשנ"ט-1999;
(2) לבקשת
בעל דין, יקיים בית המשפט דיון חוזר בהחלטה כאמור בפסקה (1) בהרכב של שלושה
שופטים; מצא ההרכב כי בקשה לדיון חוזר מעלה עניין שיש בו חשיבות, רגישות או חידוש
מיוחדים, רשאי הוא להורות על העברת הדיון בו לבית המשפט העליון אשר ידון בבקשה
לדיון חוזר כאילו היתה ערעור על ההחלטה; על החלטת ההרכב לפי פסקה זו לא תינתן רשות
ערעור;
(3) אין
באמור בסעיף קטן זה כדי לגרוע מזכותו על פי דין של בעל דין לערער על החלטה כאמור
בפסקה (1) במסגרת ערעור על פסק הדין.
42. סמכות שיפוטית שנתייחדה בדין למעט בחוק זה לנשיא או לסגן
נשיא של בית משפט מחוזי, נתונה לכל שופט של אותו בית משפט; סמכות אחרת שנתייחדה
לנשיא בית משפט מחוזי רשאי הוא לאצול, כולה או מקצתה, לסגן נשיא.
"החלטה
של רשות" – כהגדרתה בחוק בתי המשפט לעניינים מינהליים;
"חוק
הבוררות" – חוק הבוררות, התשכ"ח-1968;
"חוק
בתי המשפט לעניינים מינהליים" – חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים,
התש"ס-2000;
"חוק
ההשקעות" – חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994;
"חוק
החברות" – חוק החברות, התשנ"ט-1999;
"חוק
הייעוץ" – חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי
השקעות, התשנ"ה-1995;
"חוק
ניירות ערך" – חוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"חוק
תובענות ייצוגיות" – חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006;
"עניין
כלכלי" – כמשמעותו בסעיף 42ב;
"עניין
כלכלי-מינהלי" – כמשמעותו בסעיף 42ג;
"פקודת
השותפויות" – פקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975;
"רשות"
– לרבות בורסה לניירות ערך כהגדרתה בחוק ניירות ערך ומותב כמשמעותו בסעיף 52מה
לחוק ניירות ערך.
42ב. (א) עניין כלכלי הוא כל אחד מהעניינים המפורטים להלן, למעט תביעה אזרחית
שבית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בה –
(1) עניין
אזרחי לפי כל אחד מהחוקים המפורטים להלן:
(א) חוק
ניירות ערך, למעט הליכים לפי סעיפים 56א(ב), 56א1(ב), 56ב(ב)(1), (ז), (ח) ו-(ט),
56ב1(ב) ו-56ג1 לחוק האמור;
(ב) חוק
ההשקעות, למעט הוראות הסעיפים כאמור בפסקת משנה (א) כפי שהוחלו בחוק ההשקעות;
(ג) חוק
הייעוץ, למעט הוראות הסעיפים כאמור בפסקת משנה (א) כפי שהוחלו בחוק הייעוץ;
(ד) הוראות
חוק החברות המנויות בסעיף 40(5), למעט עניין אזרחי לפי פרק ראשון א' לחלק התשיעי
וסעיף 362 לחוק האמור ועניין אזרחי לפי הפרק השלישי לחלק התשיעי לחוק האמור בהליך
פשרה או הסדר שמטרתו הבראת חברה;
(ה) סעיף
63 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], בעילה של הפרת חובה לפי אחד החוקים כמפורט בפסקאות
משנה (א) עד (ד);
(ו) פרק
ג' לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013;
(ז) פרק
ו'1 לפקודת השותפויות;
(2) תביעה
נגזרת כהגדרתה בחוק החברות וכן תביעה נגזרת כאמור בסעיף 65מא לפקודת השותפויות;
(3) עניין
אזרחי בקשר לזכויות או לחובות של בעלי מניות בחברה ככאלה, המוסדרים בתקנון החברה
או בחוזה אחר;
(3א) עניין
אזרחי בקשר לזכויות או לחובות של מחזיקי יחידות השתתפות ככאלה, המוסדרים בתקנות
השותפות או בחוזה אחר; לעניין זה, "מחזיקי יחידות השתתפות" ו"תקנות
השותפות" – כמשמעותם בפקודת השותפויות;
(4) בקשה
לאישור תובענה ייצוגית ותובענה ייצוגית, לפי פרט 5 שבתוספת השנייה לחוק תובענות
ייצוגיות;
(5) ערעור
על פסק בוררות כמשמעותו בסעיף 29ב לחוק הבוררות, שהוא עניין כלכלי לפי פסקאות (1)
עד (4);
(6) עניין
אזרחי שהוא בסמכות בית משפט שלום לפי סעיף 51(א)(2) או (3) או בסמכות בית המשפט
המחוזי לפי סעיף 40, הכרוך בעניין כלכלי כאמור בפסקאות (1) עד (5), ובלבד שנושאם
אחד או שהם נובעים מאותן נסיבות ושחלקו של העניין הכלכלי הוא משמעותי; לא היה חלקו
של העניין הכלכלי משמעותי, רשאי בית המשפט להעביר גם את העניין הכלכלי לבית המשפט
המוסמך לדון בעניין האזרחי כדי שידון בהם יחדיו, אם לדעתו הנזק מפיצול הדיון עולה
על התועלת מקיום הדיון בפניו; בית המשפט שאליו הועברה תובענה לפי סעיף זה לא
יעבירנה עוד;
(7) תביעה
שכנגד לתביעה שהיא עניין כלכלי כאמור בפסקאות (1) עד (6), ובלבד שנושאן אחד או שהן
נובעות מאותן נסיבות; לא היה חלקו של העניין הכלכלי בתביעות משמעותי, רשאי בית
המשפט להעבירן לבית המשפט שהיה מוסמך לדון בהן אלמלא היתה התביעה המקורית עניין
כלכלי, כדי שידון בהן יחדיו, אם לדעתו הנזק מפיצול הדיון עולה על התועלת מקיום
הדיון בפניו; בית המשפט שאליו הועברו תביעות לפי סעיף זה לא יעבירן עוד;
(8) אישום
הכולל עבירת ניירות ערך כהגדרתה בחוק ניירות ערך, עבירה כהגדרתה בסעיף 29(א) לחוק
הייעוץ או עבירה כהגדרתה בסעיף 97א(א) לחוק ההשקעות, אלא אם כן החליט פרקליט
המדינה או פרקליט המחוז להעמיד עליהן אדם לדין לפני בית משפט שלום.
(ב) שר המשפטים, רשאי בצו, בהסכמת נשיא בית המשפט
העליון ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לקבוע עניינים נוספים כעניין כלכלי.
42ג. (א) עניין כלכלי-מינהלי הוא עתירה נגד החלטה של רשות לפי הוראות חוק
ניירות ערך למעט החלטות הבורסה בשיפוט משמעתי כאמור בסעיף 47(א) לחוק האמור, חוק
ההשקעות, חוק הייעוץ, סעיף 41 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות,
התשע"ד-2013, פרק ו'1 לפקודת השותפויות וחוק החברות למעט החלטה של רשם החברות
או רשם ההקדשות הנוגעת לחברה לתועלת הציבור כהגדרתה בחוק האמור, והכל למעט –
(1) החלטה
שחלות לגביה הוראות סעיף 64(א)(1) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב],
התשמ"ב-1982;
(2) עתירה
שהסעד העיקרי המבוקש בה עניינו התקנת תקנות, לרבות ביטול תקנות, הכרזה על בטלותן
או מתן צו להתקין תקנות;
(3) החלטה
לפי סעיף 46 לחוק ניירות ערך שעניינה קביעת תקנון הבורסה או הנחיות, לרבות החלטה
על שינוים או על ביטולם.
(ב) שר המשפטים, רשאי בצו, בהסכמת נשיא בית המשפט
העליון ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לקבוע חוקים נוספים שעתירה על החלטת
רשות לפיהם היא עניין כלכלי-מינהלי.
(ב) נשיא בית המשפט העליון, בהתייעצות עם נשיאי בתי
המשפט המחוזיים הנוגעים בדבר יקבע שופטים של בית משפט מחוזי שהם בעלי ידע וניסיון
מקצועי בתחום, למחלקה הכלכלית.
(ג) תקופת הכהונה של שופט המחלקה הכלכלית תהיה ארבע
שנים וניתן להאריכה לתקופות כהונה הוספות של ארבע שנים כל אחת, ואולם ניתן לקבוע
תקופת כהונה קצרה יותר בהתאם לצורכי בית המשפט.
(ד) שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, יקבע
בצו את המספר המרבי של השופטים במחלקה הכלכלית.
42ה. (א) עניין כלכלי שבסמכות בית משפט מחוזי יידון לפני שופטי בית המשפט
המחוזי שלו נתונה הסמכות המקומית לדון בו; היה העניין הכלכלי בסמכות בית המשפט
המחוזי בתל-אביב-יפו או בסמכות בית המשפט המחוזי בחיפה, יידון לפני שופטי המחלקה
הכלכלית באחד מבתי המשפט האמורים, לפי העניין; ואולם עניין כלכלי כאמור בסעיף
42ב(א)(1)(ו) יידון לפני שופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו או
בבית המשפט המחוזי בחיפה, אף אם הוא בסמכות בית משפט מחוזי אחר.
(א1) עניין כלכלי-מינהלי יידון לפני שופטי
המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו.
(ב) המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו תדון
בעניין כלכלי-מינהלי לפי חוק בתי משפט לעניינים מינהליים.
(ג) (1) רשם
או שופט של בית משפט מחוזי מוסמך לדון בעניינים שבסמכות רשם לפי חוק, אף אם הסמכות
לדון בתובענה נתונה למחלקה הכלכלית לפי סעיף קטן (א) או (א1);
(2) ערעור
על החלטה אחרת של רשם כאמור בסעיף קטן זה יידון לפני שופט המחלקה הכלכלית.
(ב) הוקם בית משפט שלום חדש לפי הוראות סעיף קטן (א)
(בסעיף זה – בית המשפט החדש), יחולו הוראות אלה:
(1) שר
המשפטים רשאי, לאחר התייעצות עם נשיא בית המשפט העליון, לקבוע הוראות מעבר שלפיהן
סוגי עניינים שיקבע לא יידונו בבית המשפט החדש;
(2) (א) מנהל בתי המשפט רשאי להורות כי בסוגי הליכים
שיקבע מבין העניינים שבסמכותו של בית המשפט החדש, יועברו הליכים שהוגשו לבית המשפט
שבו היו נדונים אלמלא הוקם בית המשפט החדש וטרם החל הדיון בהם, לבית המשפט החדש,
ויידונו בו;
(ב) הודעה
על הליכים שהועברו לפי פסקת משנה (א) תימסר לצדדים להליך, וכן תפורסם במזכירויות
בתי המשפט הנוגעים בדבר ובאתר האינטרנט של הנהלת בתי המשפט; הודעה על סוגי הליכים
שהועברו תפורסם ברשומות.
(ג) תוקפן של הוראות לפי סעיף קטן (ב) יהיה לתקופה
שקבע שר המשפטים, שלא תעלה על שלוש שנים ממועד הקמתו של בית המשפט החדש; סמכות
שהוקנתה לבית משפט לדון בהליך מכוח ההוראות כאמור תעמוד בעינה עד לסיום ההליך;
לעניין זה "מועד הקמתו של בית המשפט החדש" – מועד ההקמה כפי שקבע שר
המשפטים בצו, מכוח סעיף קטן (א).
(ד) אין בהוראות לפי סעיף קטן (ב) כדי לגרוע מהוראות
סעיפים 49 או 78.
(ב) בית
משפט שלום רשאי לשבת לדין בענין מסויים, כולו או מקצתו, במקום שאינו מקום מושבו,
אם ראה לעשות כן למען הצדק או למען יעילות הדיון, ובלבד שלא ישב במקום שמחוץ לאזור
שיפוטו אלא בהסכמת נשיא בית המשפט המחוזי שהמקום האחר נמצא באזור שיפוטו.
(ב) בכל
אזור שיפוט יהיה נשיא אחד של בית משפט שלום, ויכול שיהיו בו סגן נשיא אחד או יותר;
ואולם יכול נשיא אחד לכהן כנשיא באזורי שיפוט אחדים.
46. נתמנה שופט פלוני לבית משפט שלום אחד, אין בכך כדי למנעו
מלשבת בבית משפט שלום אחר; ואולם לא ישב שופט בבית משפט שלום אחר אלא בהסכמת נשיאי
בתי משפט השלום הנוגעים בדבר.
47. בית משפט שלום ידון בשופט אחד, ואולם רשאי נשיא בית משפט
השלום, לבקשת השופט היושב לדין, לבקשת בעל דין ולאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות
לטעון את טענותיהם לעניין זה, או ביוזמתו להורות שהדיון בענין פלוני יהיה לפני
שלושה שופטים; נשיא בית משפט השלום יקבע את השופטים שמהם יורכב בית המשפט.
48. (א) השופט אשר ידון
בענין פלוני ייקבע בידי נשיא בית משפט השלום או סגנו, ובאין קביעה כאמור - לפי סדר
שקבע מזמן לזמן נשיא בית המשפט.
(ב) המועד
אשר בו יתחיל בית משפט השלום לדון בענין פלוני ייקבע בידי השופט או השופטים אשר
ידונו בו, בהתאם לכללים שקבע נשיא בית המשפט, ואם טרם נקבע המותב שידון בו - בידי
נשיא בית המשפט או סגנו.
49. (א) נשיא בית משפט
השלום רשאי להורות שהליך מסוים שהובא או שיש להביאו לפני בית משפט שלום במקום
פלוני וטרם החל הדיון בו או שענין שהוחלט בו על פסלות שופט, בין שהחל הדיון בו
ובין שטרם החל הדיון בו, יהיה נידון בבית משפט אחר הנמצא באזור שיפוט שבו הוא מכהן
כנשיא וכן רשאי הוא להורות כאמור לגבי סוג מסוים של הליכים אזרחיים והליכים
בעבירות תעבורה.
(ב) (1) בעל
דין הרואה את עצמו נפגע מהחלטת נשיא בית משפט השלום כאמור בסעיף קטן (א), רשאי
לבקש ממנו לעיין מחדש בהחלטה;
(2) בהחלטה
בבקשה לעיון מחדש לפי פסקה (1), ישקול נשיא בית משפט השלום את מידת הפגיעה הצפויה
בבעלי הדין כתוצאה מההעברה, את המרחק בין בית המשפט שממנו הועבר ההליך לבין בית
המשפט שאליו הועבר ואת הבטחת נגישותם של בעלי הדין לבית המשפט;
(3) על
החלטה כאמור בפסקה (2) ניתן לערער לפני נשיא בית משפט מחוזי.
(ג) בית המשפט שאליו הועבר ענין כאמור, לא יעבירנו
עוד.
(ד) בסעיף זה –
"התחלת
הדיון" – לרבות קדם משפט;
"הליכים
בעבירות תעבורה" – הליכים ששופט תעבורה מוסמך לדון בהם לפי כל דין, שאינם
בטיפולו של פרקליט לפי הוראות סעיף 60 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב],
התשמ"ב-1982.
(1) נשיא
בית משפט שלום;
(2) סגן
נשיא בית משפט שלום, ואם כמה סגני נשיא יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין בעלי ותק
שווה – הקשיש שבהם;
(3) נשיא
לשעבר לבית משפט שלום, ואם כמה נשיאים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם, ובין בעלי
ותק שווה – הקשיש שבהם;
(4) סגן
לשעבר של נשיא בית משפט שלום, ואם כמה סגנים לשעבר יושבים בדין – הוותיק שבהם,
ובין בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם;
(5) הוותיק
שבשופטים, ובין בעלי ותק שווה – הקשיש שבהם.
(ב) לענין
סעיף זה רואים את הותק לפי תאריך מינויו של השופט לבית משפט השלום.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), שופט עמית לא יהיה
אב בית הדין, אלא אם כן קבע נשיא בית המשפט אחרת לעניין הרכב מסוים.
(1) (א) עבירות שעונשן קנס בלבד או מאסר לתקופה שאינה
עולה על שבע שנים; למעט עבירות שהן עניין כלכלי לפי סעיף 42ב(א)(8), למעט העבירות
המנויות בחלק א' של התוספת השניה, שעונשן מאסר לתקופה של חמש שנים או יותר, אם
החליט פרקליט מחוז להעמיד עליהן אדם לדין לפני בית משפט מחוזי, למעט עבירה לפי חוק
ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988, למעט עבירה לפי פרק ב' או לפי סעיף 55 לחוק
קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 ולמעט עבירה לפי סעיף 3 לחוק מאבק
בארגוני פשיעה, התשס"ג-2003;
(ב) עבירות
המנויות בחלק ב' לתוספת השניה, שעונשן מאסר לתקופה העולה על שבע שנים, ועבירות שהן
עניין כלכלי לפי סעיף 42ב(א)(8), אם החליט פרקליט המדינה או פרקליט מחוז להעמיד
עליהן אדם לדין לפני בית משפט שלום, ובלבד שלא יוטל עונש מאסר לתקופה העולה על שבע
שנים.
(2) תביעות
אזרחיות – למעט תביעות הנוגעות למקרקעין – כשסכום התביעה או שווי הנושא אינו עולה
על 2,500,000 שקלים חדשים ביום הגשת התובענה, והוא אף אם עלה הסכום או השווי לאחר
מכן מחמת שערוך, הצמדה, ריבית, הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין;
(3) תביעות
בדבר חזקה או שימוש במקרקעין או בדבר חלוקתם או חלוקת השימוש בהם, לרבות תביעות
הכרוכות בהן שענינן חזקה או שימוש במיטלטלין, יהיה שוויו של נושא התביעה אשר יהיה;
אך בית משפט שלום לא ידון בתביעות בדבר חכירה לדורות ובתביעות אחרות הנוגעות
למקרקעין;
(3א) (נמחקה);
(4) תביעה-שכנגד
לתביעה אזרחית שנושאן אחד או שהן נובעות מאותן הנסיבות, יהיה שוויו של נושא
התביעה-שכנגד אשר יהיה; היתה התביעה שכנגד עניין כלכלי כמשמעותו בסעיף 42ב, רשאי
בית המשפט להעביר את התביעות לבית המשפט שהיה מוסמך לדון בתביעה שכנגד אם ראה כי
חלקו של העניין הכלכלי בתביעות משמעותי;
(5) בעניני
משפחה כמשמעותם בחוק בית המשפט לעניני משפחה, תשנ"ה-1995, וזאת על אף האמור
בפסקאות (2) ו-(3).
(א1) על
אף הוראות סעיף קטן (א)(2) ו-(3), בית משפט שלום לא ידון בעניין כלכלי כמשמעותו
בסעיף 42ב, אלא בתביעה שכנגד לפי הוראת סעיף קטן (א)(4) או אם הועבר אליו מבית
המשפט המחוזי לפי הוראות סעיף 42ב(א)(6) או (7); ואולם, בית משפט שלום בשבתו כבית
משפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בעניין כלכלי כמשמעותו בסעיף 42ב(א)(1)(ג), אם אותו
עניין מצוי בסמכותו לפי הוראות חוק זה.
(ב) שר
המשפטים, בהתייעצות עם נשיא בית המשפט העליון ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של
הכנסת, רשאי בצו להגדיל את הסכום הנקוב בסעיף קטן (א)(2); בצו כאמור ניתן לקבוע,
לכלל בתי המשפט או לבית משפט מסויים, כי ענין שהגדלת סמכות כאמור הוסיפה לבית משפט
השלום ושהוגש לפני תחילתו של הצו לבית משפט מחוזי יידון בבית משפט השלום, ובלבד
שטרם הוחל בו בשמיעת עדים.
(ג) בענינים
המפורטים בפסקה (5) בסעיף קטן (א) ידון בית משפט שהוסמך כאמור בחוק בית המשפט
לעניני משפחה, תשנ"ה-1995.